Wet goed verhuurderschap
Huurders hebben op de Nederlandse huurmarkt nog te vaak te maken met onbetrouwbare verhuurders en misstanden. Bijvoorbeeld discriminatie, intimidatie of te hoge huren. Om dat te voorkomen geldt vanaf 1 juli 2023 de Wet goed verhuurderschap.
Sinds 1 juli 2024 zijn de regels uitgebreid. De extra regels staan in de Wet betaalbare huur. De extra regels gaan over de maximale huurprijs en maximale huurprijsverhoging.
De Wet goed verhuurderschap beschermt woningzoekenden en huurders. In de wet staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Dit gaat ongewenst verhuurgedrag tegen.
Houdt een particuliere verhuurder zich niet aan de regels? Dan kunnen wij gaan handhaven door een waarschuwing of boete te geven. Huurders kunnen ongewenst verhuurgedrag bij ons melden.
Regels
De regels waar een verhuurder aan moet voldoen zijn:
- Niet discrimineren
- Niet intimideren
- Maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen
- Geen onredelijke servicekosten vragen
- Een schriftelijk huurcontract maken
- De huurders schriftelijk informeren over:
- rechten en plichten
- de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt
- contactgegevens van de verhuurder
- informatie over het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
- de servicekosten
- Verhuurbemiddelaars mogen geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen
Om buitenlandse werknemers beter te beschermen moeten verhuurders zich aan extra regels houden. Een huurovereenkomst moet apart van de arbeidsovereenkomst worden vastgelegd. Ook moet de verhuurder de huurders schriftelijk informeren in een taal naar voorkeur.
Wet betaalbare huur
Sinds 1 juli 2024 geldt de Wet betaalbare huur. Deze wet regelt dat voor sociale huurwoningen en middeldure huurwoningen de maximale huurprijs wordt bepaald met een puntensysteem. Dit geldt óók voor woningcorporaties. Sluit u een nieuw huurcontract af, controleer dan of uw huurprijs niet te hoog is. Check uw huurprijs op Is mijn huur te duur? Is de huur te hoog, geef dat dan door aan de Huurcommissie. De Huurcommissie helpt huurders en verhuurders als zij het niet eens zijn over bijvoorbeeld huurprijs, onderhoud of servicekosten. De Huurcommissie beoordeelt het probleem en doet een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden.
Melden ongewenst verhuurgedrag
Huurders kunnen ongewenst verhuurgedrag van particuliere verhuurders bij ons melden. Na een melding kunnen wij gaan handhaven of de melder hulp bieden. Het meldpunt kan niet alle meldingen oplossen. Soms verwijzen wij u door naar een juridisch loket of de Huurcommissie. Doe uw melding bij voorkeur online. Dit kan anoniem of met DigiD.
Melden van ongewenst verhuurgedrag
Huurt u een sociale huurwoning van een woningcorporatie? Dan geldt de klachtenprocedure van de woningcorporatie zelf. Wij mogen niet handhaven bij de woningbouwcorporaties. Dient u bij ons een melding in die gaat over een woningcorporatie? Dan kunnen wij die melding niet in behandeling nemen. Wij sturen uw melding door naar de woningcorporatie.
Melden over huurhoogte
Huurders van zowel particuliere woningen als van woningcorporaties kunnen eerst een melding doen bij de huurcommissie. Lukt dit niet, dan kunt u de melding bij ons doen.