Laadpaal voor elektrische auto's

Bent u in bezit van een elektrische of hybride auto en is het niet mogelijk om een laadpaal op uw eigen terrein te plaatsen? Dan kunt u een openbare laadpaal aanvragen. Deze laadpaal is niet alleen voor uzelf bedoeld, maar ook voor andere gebruikers.

Voorwaarden

U kunt een openbare laadpaal aanvragen als:

• u woonachtig of werkzaam bent in de gemeente Oldebroek en dat kunt aantonen;
  • u geen mogelijkheden heeft om op eigen terrein een laadpunt te plaatsen;
  • u in het bezit bent van een elektrische of hybride auto met een minimale elektrische actieradius van 50 km of u kunt aantonen dat u een elektrische of hybride auto besteld heeft;
  • binnen een straal van 200 meter van uw woonadres nog geen laadpaal staat of nog geen laadpaal gepland staat. Als er wel een laadpaal binnen 200 meter staat, kan vanwege hoog gebruik ook een nieuwe laadpaal geplaatst worden. Deze beoordeling wordt gedaan door Vattenfall.

Kosten

Er zijn geen kosten verbonden aan het aanvragen van een openbare laadpaal. U betaalt alleen voor het gebruik van een openbaar oplaadpunt.

Aanvraag

U kunt online een openbare laadpaal aanvragen bij Vattenfall InCharge. De gemeente Oldebroek heeft met dit bedrijf een overeenkomst voor het aanleggen en onderhouden van laadpalen.

Termijn

Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, duurt het in de meeste gevallen 2 tot 6 maanden voordat de laadpaal geplaatst wordt.

Welke laadpalen worden geplaatst?

• Alfen Twin met 2 aansluitpunten
  • Laadvermogen tot 11kW

Een laadpas aanvragen

Om de laadpalen te kunnen gebruiken heeft u een laadpas nodig. De prijs van het laden kan verschillen tussen verschillende laadpassen. Er zijn veel vergelijkingssites waar u kunt bekijken welke pas het beste bij u past. De laadpas van Vattenfall InCharge werkt op alle publieke laadpalen in Nederland. U vraagt een Vattenfall InCharge laadpas aan op de website van Vattenfall InCharge.

Laden zonder laadpas?

Het is momenteel nog maar beperkt mogelijk om te laden zonder laadpas. Maar er zijn ook laadpalen (vooral bij snelladers, zoals Fastned of Allego) die andere opties ondersteunen:

• Mobiele Apps: Veel laadnetwerken en serviceproviders bieden een app aan.
  • RFID-sticker of -tag: Deze kunnen op of bij het voertuig worden geplaatst en worden gescand om toegang te krijgen.
  • QR-code: Om te scannen met de mobiele telefoon, met een betaalapp. Dit is soms wel duurder dan een laadpas.
  • Creditcard of e-wallet: Voer eenvoudig de creditcardgegevens in of gebruik een e-wallet-app om te betalen.

Snel laadpalen in de buurt vinden

Er zijn verschillende apps waarmee u een laadpaal in de buurt vindt. Vattenfall InCharge biedt de gratis InCharge-app aan. Hierin vindt u alle openbare laadpalen. Ook ziet u of een laadpaal vrij is en rijdt u er direct naartoe met de ingebouwde navigatiefunctie. Download de app.