Evenementenbeleid
De gemeente Oldebroek heeft het huidige evenementenbeleid dat is vastgesteld in 2019 geëvalueerd.
Van woensdag 23 oktober 2024 tot maandag 25 november 2024 hebben inwoners van de gemeente Oldebroek de mogelijkheid gehad om een enquête in te vullen. Het doel van deze enquête was om ideeën en meningen op te halen van inwoners over het huidige evenementenbeleid. De enquête is ingevuld door 698 inwoners.
Uitkomsten enquête
Uit de enquête blijkt dat inwoners overwegend positief zijn over de bijdrage van evenementen aan de leefomgeving, maar verdeeld zijn over het aantal evenementen en de variatie in het aanbod. Positief is de uitkomst dat er onder de inwoners weinig overlast van evenementen wordt ervaren.
Op het gebied van communicatie wordt aangegeven dat tijdige informatie, vooral als het gaat om de locatie, data en tijden van evenementen, wordt gemist. Dit wordt door verschillende respondenten genoemd als belangrijk voor het vergroten van de betrokkenheid en het voorkomen van overlast. Er wordt specifiek gevraagd om evenementen van tevoren aan te geven, bijvoorbeeld via een kalender.
Wat betreft de Zondagswet blijkt uit de evaluatie dat er verdeeldheid bestaat onder de inwoners over evenementen op zondag. Ongeveer de helft van de respondenten vindt zondagse evenementen acceptabel, terwijl 36% aangeeft moeite te hebben met evenementen op zondag.
Overige evaluaties
Naast het uitzetten van de enquête zijn er ook nog andere acties ondernomen om het evenementenbeleid uit 2019 te evalueren:
- er is een bijeenkomst georganiseerd met organisatoren van evenementen;
- er zijn gesprekken geweest met interne- en externe adviseurs;
- er is onderzoek gedaan naar de inhoud van evenementenbeleid van vergelijkbare gemeenten.
Samengevat
Samengevat kan er gezegd worden dat de evaluatie laat zien dat er behoefte is aan duidelijkere uitvoeringsregels, ondersteuning aan organisaties, formats voor een draaiboek/veiligheidsplan, latere eindtijden op zaterdagavond, verlaging van de hoogte van de leges, professionalisering van het vergunningsproces, een vast aanspreekpunt en een meer regionale uniformiteit.
Evaluatierapport
Alle opgehaalde resultaten zijn beschreven in een evaluatierapport. Dit rapport is donderdag 16 januari 2025 besproken tijdens de commissie van de raad. Tijdens de commissie konden er aandachtspunten worden meegegeven voor de nieuwe beleidsregels die de gemeente graag voor de zomer nog wil vaststellen.
Evenementen in de gemeente
Ondanks dat de gemeente Oldebroek een relatief kleine gemeente is, slagen we er in om mooie evenementen te organiseren die de saamhorigheid versterken. Het blijft belangrijk om een goede balans te vinden. De inzet en samenwerking van alle betrokken partijen – organisatoren, hulpdiensten en de gemeente – zijn daarbij duidelijk aanwezig!
Vragen
Voor vragen kunt u contact opnemen via evenementen@oldebroek.nl.