Diftar
Samen werken we aan het hergebruiken van grondstoffen. Aan het kleiner maken van de afvalberg. Voor een leefbare wereld en voor de generaties na ons. Diftar is ingevoerd om deze doelen te behalen.
Wat is diftar?
Diftar is een afkorting van gedifferentieerde tarieven. Met diftar heeft u zelf invloed op de hoogte van uw afvalstoffenheffing. De heffing bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel is voor iedereen hetzelfde bedrag. Vanuit dit vaste deel worden gezamenlijke voorzieningen betaalt, zoals de vuilniswagens en de (ondergrondse) containers.
Het variabele deel wordt bepaald door hoe vaak u uw restafval aanbiedt. U betaalt niet per kilo (dus niet op basis van gewicht), maar per keer dat u restafval aanbiedt.
Voor grondstoffen zoals Groente-, Fruit- en Tuinafval en etensresten (GFTe), papier en textiel betaalt u geen variabele kosten.
Waarom diftar?
Diftar stimuleert het scheiden van afval. Veel van wat in ons restafval zit, zijn materialen (grondstoffen) die hergebruikt kunnen worden. Het gescheiden afval kan gerecycled worden, waardoor minder grondstoffen nodig zijn. Zo wordt er van weggegooid textiel nieuw isolatiemateriaal gemaakt en wordt GFTe-afval compost voor de boeren. Diftar is bovendien eerlijker. Mensen die goed hun afval scheiden betalen minder dan degenen die minder goed scheiden.
Restafval wordt verbrand, in tegenstelling tot andere soorten afval. De verbranding zorgt voor CO2-uitstoot. Daarom maakt het Rijk het verbranden steeds duurder. Daarmee wordt restafval steeds duurder. Diftar is dus ook ingevoerd om afvalverwerking betaalbaar te houden voor inwoners.
Plastic, Metaal en Drankkartons (PMD)
Mijn restafvalaanbiedingen
Minima en medische indicatie
Hoe wordt uw privacy gewaarborgd?
De gemeente gaat zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw persoonsgegevens. We volgen daarbij de regels uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Voor het invoeren van diftar is het noodzakelijk om enkele persoonlijke gegevens te gebruiken.
Gemeente Oldebroek heeft Aconov, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de afvalinzameling, opdracht gegeven om de volgende gegevens te verzamelen:
- Adresgegevens van huishoudens
- Het aantal ledigingen van de restafvalcontainer
- Klachten en meldingen
De gegevens over het aantal ledigingen worden verzameld via de chip in uw container. De adresgegevens ontvangt Aconov van de gemeente.
Klachten en meldingen over de afvalinzameling kunt u bij de servicelijn van Aconov indienen. Klachten of bezwaren over het afvalstoffenbeleid of de afvalstoffenheffing kunt u indienen bij de gemeente.
De gemeente mag dit op deze manier doen omdat zij de wettelijke taak heeft te zorgen voor de afvalinzameling. Ook moet de gemeente zorgen voor het terugbrengen van de hoeveelheid afval in de gemeente. De gemeente past daarom diftar toe. Dat maakt het noodzakelijk om bovenstaande gegevens te gebruiken.
Ook Aconov heeft de verplichting om zich te houden aan de AVG en heeft een verantwoordingsplicht aan de gemeente hoe zij omgaan met de verzamelde gegevens. Afgesproken is dat zij de gegevens enkel gebruiken voor de afvalinzameling.
Wat kan Aconov voor u doen en met welk doel verzamelen zij gegevens?
Wanneer u contact opneemt met Aconov registeren zij onderstaande gegevens:
- Naam en/of;
- telefoonnummer en/of;
- e-mailadres.
De verzamelde gegevens worden door Aconov voor het volgende doeleinde gebruikt:
- Aconov beantwoordt uw vragen en behandelt uw klachten en meldingen omtrent de inzameling van uw huishoudelijk afval. Om u van de juiste antwoorden te voorzien heeft de klantenservice inzage in uw adres- en ledigingsgegevens. Om u op de hoogte te houden van uw melding kunt u uw naam, telefoonnummer en/of e-mailadres achterlaten.
De verzamelde gegevens worden door de gemeente Oldebroek voor de volgende doeleinden gebruikt:
- Onze afvalcoaches hebben inzage in uw adres- en ledigingsgegevens om u indien nodig te kunnen helpen bij het nog beter scheiden van uw afval.
- Onze BOA’s hebben inzage in deze gegevens om bij misbruik te kunnen beboeten.
- Onze afdeling belastingen heeft inzage in uw adres- en ledigingsgegevens om u elk jaar van de juiste aanslag afvalstoffenheffing te kunnen voorzien.
Hoe lang worden uw persoonsgegevens bewaard?
Gemeente Oldebroek bewaart uw gegevens niet langer dan 7 jaar.
Privacyrechten
Als inwoner of betrokkene kunt u bepaalde rechten bij de gemeente Oldebroek uitoefenen. Dit betekent onder andere dat u om inzage mag verzoeken in de persoonsgegevens die de gemeente van u verwerkt of dat u daartegen bezwaar mag maken. Ook kunt een verzoek indienen om uw persoonsgegevens te corrigeren, te verwijderen of het gebruik ervan te beperken, voor zover dit niet in strijd is met de plichten die de gemeente heeft wat betreft het inzamelen van uw afval. Voor het gebruikmaken van deze rechten kunt u een afspraak bij de gemeente maken of online een verzoek indienen. U heeft ook het recht om een klacht in te dienen bij de toezichthouder, als u het niet eens bent met dit gebruik van uw persoonlijke gegevens. De toezichthouder in Nederland is de Autoriteit Persoonsgegevens.
Functionaris gegevensbescherming
De gemeente Oldebroek heeft een Functionaris voor de Gegevensbescherming aangesteld. Dat is een interne toezichthouder en adviseur voor de bescherming van persoonsgegevens. U kunt contact met de functionaris opnemen via privacy@oldebroek.nl.
Lees onze uitgebreide algemene privacyverklaring.